Skip to content

Er zit verschil tussen last en overlast
Last van iemand hebben is heel persoonlijk; u kunt bijvoorbeeld last hebben van dichtslaande deuren, spelende kinderen of het geluid van voetstappen op de vloer. U heeft dan last van normale woon- en leef geluiden, dat valt niet onder overlast. Als u zich hier blijvend aan stoort kunt u wel altijd even langs uw buren gaan voor een gesprek. 

Bekijk hieronder het boekje 'Goede Buren' met tips en adviezen voor een fijne woonomgeving. Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat u tussen 8 uur ‘a vonds en 8 uur ‘s ochtend geen lawaai maakt.

Goede Buren

Meldpunt woonomgeving

Voor bijvoorbeeld over zwerfvuil of slechte bestrating, kunt u terecht bij het meldpunt woonomgeving van uw gemeente.

U kunt een aantal dingen doen als u overlast ervaart:

Praat met uw buren

Ga bij uw buur langs en laat op een rustige manier weten waar u last van heeft. Vaak zijn mensen zich niet bewust van de overlast die ze veroorzaken. Een goed gesprek kan misverstanden en onbegrip uit de weg ruimen. Probeer afspraken te maken.

Schakel buurtbemiddeling in

Als praten niet helpt, kunt u proberen uw conflict met hulp van buurtbemiddeling op te lossen. 

Ga naar de wijkrechter

U kunt ook de wijkrechter inschakelen. U kunt hiervoor het onderstaande formulier gebruiken. 

Met welke zaken kunt u terecht bij de wijkrechter?
Conflicten tussen buren, bijvoorbeeld over de schutting, 
overhangende takken, een grote boom in de tuin van de 
buren, een dakterras.

Conflicten over overlast veroorzaakt door buren, door 
bijvoorbeeld huisdieren, rook, stank.

Via het formulier kunt u uw klacht aanmelden. De wijkrechter neemt contact op met beide partijen. Mozaïek Wonen betaalt de kosten voor dit proces. 

---

Meld overlast bij Mozaïek Wonen

Lost een gesprek met buurtbemiddeling of de wijkrechter niets op? De medewerker sociaal beheer beoordeelt of de overlastmelding in behandeling kan worden genomen en neemt contact met u op. Lees hier meer over wat de medewerker sociaal beheer voor u kan betekenen. 

Juridische procedure


Als niets helpt en de overlast blijft, neem dan contact op met het sociaal beheer van Mozaïek Wonen. De overlast wordt dan behandeld en er wordt gekeken naar (schriftelijk) bewijsmateriaal, zoals overlastmeldingen. Zo kan er mogelijk een juridische procedure worden gestart. Dit komt vervolgens bij een jurist.