Geplaatst op

In verschillende wijken in Gouda legt KPN samen met aannemer Zener glasvezel aan. Mozaïek Wonen is hierbij betrokken omdat de werkzaamheden ook plaatsvinden in een aantal van onze flat- en appartementengebouwen. Als u daar woont, krijgt u vooraf een brief van de aannemer. Hieronder vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over de werkzaamheden.

Wat betekent dit voor u?

  • Als u ervoor kiest glasvezel te laten aanleggen, zorgt dat voor een snelle en stabiele internetverbinding.

  • Tijdens de aanleg kan er tijdelijk overlast zijn door graafwerkzaamheden of herstel van stoepen en tuinen.

Moet ik als huurder meewerken aan de aanleg van glasvezel?
Meewerken is niet verplicht. Maar we raden het wel aan. Ook als u nu niet van plan bent om de glasvezelaansluiting te gebruiken. Ook voor volgende huurders is het handig als er alvast een glasvezelkabel aanwezig is. 

Is een glasvezelaansluiting gratis?
Ja, zolang de aanleg in uw wijk plaatsvindt, is de aansluiting gratis. Het kost u en Mozaïek Wonen niets. Daarom is het slim om nú mee te werken. Als de glasvezelaansluiting later alsnog moet worden geïnstalleerd, is het waarschijnlijk niet meer gratis.   

Legt KPN de glasvezelkabel zelf?
Aannemer Zener legt het glasvezelnetwerk aan. U krijgt als huurder van hen een brief over de werkzaamheden.

Maakt Mozaïek nu eigenlijk een commerciële keuze?
Nee, dat doen we niet. We werken alleen mee aan de aanleg van het glasvezelnetwerk. Als huurder beslist u zelf of u wilt overstappen op glasvezel. U kunt ook gewoon gebruik blijven maken van het netwerk van derden dat er nu ligt.

Als ik meewerk aan de aanleg, moet ik dan ook een glasvezel abonnement afsluiten?
Nee, dat hoeft niet. U kiest straks zelf of u gebruik wilt maken van het bestaande netwerk of van het nieuwe glasvezelnetwerk.

Heeft Mozaïek mijn privégegevens aan KPN doorgegeven?
Nee, we werken volgens de regels van de algemene verordening gegevensverstrekking (AVG). Mozaïek Wonen deelt geen persoonlijke gegevens. Wat we hebben doorgegeven zijn de gegevens van de huurwoningen. Dus het adres, de postcode, de plaatsnaam en of het om een laagbouw- of hoogbouwwoning gaat.

Uitvoering

Wat wordt er van mij verwacht als KPN mij vraagt mee te werken?
We vragen u om de monteur binnen te laten als die in de meterkast wil kijken of het aansluitpunt komt installeren. De monteur spreekt met u af wanneer hij langskomt om het glasvezelaansluitpunt te installeren. Bent u er dan zelf niet? Vraagt u dan of de buren – of iemand anders die ouder is dan 18 jaar – voor u de monteur binnenlaat. De afspraak duurt meestal niet lang.

Waarom ben ik afhankelijk van de medewerking van bewoners onder mij?
De glasvezelkabel wordt van beneden naar boven getrokken. Meestal gebeurt dit via de meterkasten van de ene woning naar de andere woning. Als uw benedenburen er niet zijn, kan KPN uw woning niet aansluiten. En als u er niet bent, wordt de woning van uw bovenburen niet aangesloten. Omdat de kabel via meerdere woningen loopt, is samenwerking tussen buren belangrijk. Daarom rekenen we erop dat zoveel mogelijk bewoners meewerken. 

Blijven mijn tuin en bestrating netjes?
Ja. KPN boort de kabel onder de grond door tot vlak bij uw woning. De straat moet even open en er komt een gat in de straat of stoep vlak bij uw tuin. KPN zorgt ervoor dat alles netjes wordt hersteld, meestal nog dezelfde dag. De bestrating wordt weer netjes teruggelegd. Ook bij de gevel komt een klein gat. U ziet daar straks een oranje sprietje uitsteken. Dat is tijdelijk: de monteur kan de glasvezelkabel dan later makkelijk terugvinden.

Stopcontact voor het modem
Alleen als u glasvezel wilt gebruiken, heeft u een modem nodig en een stopcontact om het modem aan te sluiten, De Kpn-Monteur zorgt ervoor dat er een stopcontact in uw meterkast komt, als deze nodig is voor het activeren van de glasvezel.

Wat als ik een klacht heb over de uitvoering?
Hebt u een klacht over het werk van KPN? Meld deze dan op netwerk.kpn.com of spreek de voorman aan. Die herkent u aan het gele hesje.

Vragen over de werkzaamheden?
Voor alle vragen rondom de aanleg kunt u direct terecht bij aannemer Zener. Zij zijn het aanspreekpunt voor bewoners. Bijvoorbeeld bij vragen over:

  • Planning van de werkzaamheden

  • Bereikbaarheid van woningen en straten

  • Herstel van stoepen, tuinen of bestrating

  • Aansluiting van uw woning op glasvezel

📞 Telefoon: 06-57 42 94 27
✉️ E-mail:hoogbouw@zener.nl

Alleen bij algemene vragen over het beleid of de samenwerking verwijzen wij u door naar KPN.

Deel dit nieuws

Overig nieuws